kehonhuolto, Ratsastajan kehonhuolto

Liikkuvuuden hyödyt

Julkaistu alunperin Kuntoa & Kehonhuoltoa-blogissa.

Liikkuvuuden hyödyt. Hyvä liikkuvuus mahdollistaa mm. paremman tekniikan sekä vähentää loukkaantumisriskiä.

Olitpa sitten huippu-urheilija, tavoitteellinen treenaaja, pipolätkän harrastaja tai satunnainen liikkuja, on liikkuvuudella suuri merkitys niin hyvinvoinnissa kuin suorituskyvyssäsi.

Mitä positiivisia vaikutuksia hyvällä liikkuvuudella sitten on? Pureudutaan muutamaan lyhyesti:

1. Pienentää loukkaantumisriskiä

Jos nivel ei pysty käyttämään sen täyttä liikerataa, rasitus ei enää jakaudu kehossa tasaisesti. Rasituksen epätasainen jakautumisen takia osa kehosta kokee liiallista kuormitusta, mikä edesauttaa kipujen ja vammojen muodostumisessa.

Riittävän liikkuvuuden ansiosta kehosi pysyy terveenä ja suorituskykyisenä.


2. Mahdollistaa paremman tekniikan


Mitä tekniikalle tapahtuu, jos emme saa tuotettua riittävästi liikkuvuutta jostain kohtaa kehostamme? Tehdään lyhyt katsaus kyykkyyn ja nilkan liikkuvuuteen.

Jotta pystymme kyykkäämään hyvällä tekniikalla, tarvitsemme liikkuvuutta mm. nilkoista. Mikäli kehossa on kireyttä akillesjänteen ja pohkeen alueella, vaikuttaa tämä negatiivisesti nilkan liikkuvuuteen.

Rajoittunut nilkan liikkuvuus puolestaan rajoittaa polvien liikettä eteenpäin, mikä taas vaikuttaa siihen kuinka syvälle ja kuinka hyvällä tekniikalla pystymme kyykkäämään. Usein tässä tapauksessa liikerata jää vajaaksi tai liikettä kompensoidaan työntämällä lantiota taaksepäin, jolloin ylävartalo nojaa liikaa eteenpäin.

Hyvä liikkuvuus mahdollistaa paremman ja turvallisemman tekniikan



3. Kasvattaa voimantuottoa

Toisin kuin staattisessa venyttelyssä, liikkuvuusharjoittelussa yhdistyy aktiivinen lihastyöskentely, minkä ansiosta nivelkontrolli parantuu, nivelen ympärillä olevat lihakset sekä voima kehittyvät.


Myös nivelen laajempi liikealue auttaa tuottamaan enemmän voimaa. Joten jos haluat parantaa suorituskykyäsi, ei liikkuvuusharjoittelua kannata unohtaa.

Tässä muutama poiminta vanhemmista blogipostauksista:

Liikkuvuuscombo nro 3

Liikkuvuuscombo nro 2

Lonkan liikkuvuusharjoitus

Liikkuvuusharjoitus koko keholle

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s